love

Monday 21 October 2013

aku ingin berubah....

ya aku ingin berubah... siapa aku dahulu..??? siapa aku di masa silamku..?? adakah aku seorang yang mematuhi segala arahan TUHANKU..?? tidak.. adakah aku seorang yang menutup auratku?? tidak... adakah aku seorang yang menjaga solatku..?? tidak... ALLAHURABBI.. betapa hinanya diri ini... sungguh aku malu kepadaMU TUHANKU.. kemana akan ku pergi selepas kematianku... sungguh aku tidak sanggup ke nerakaMU ya ALLAH.. aku juga sungguh tidak layak ke syurgaMU... rukun iman, rukun islam sungguh dulu aku tinggalkan.. aku lalai dengan dunia.. akhirat hampir aku tinggalkan...sedangkan umurku semakin bertambah...namun sampai bila aku harus begini..bergelut dengan maksiat dunia.. mana harapan kedua ibu bapaku..? siapa yang ibu bapaku harapkan untuk mendoakan mereka bila mereka sudah tiada..ya itu aku yang dahulu... betapa indahnya kawan, janji ALLAH kepada hambanya yang mengabdikan diri untukNya ... yang mengejar akhirat berbanding dunia.. yang mengikut segala perintahNYA dan meninggalkan segala laranganNYA.. aku seorang perempuan, yang mempunyai ibu bapa yang menyayangi..ya tapi apa balasanku untuk mereka...mereka mengharapkan anak soleh namun tingkah laku ku bagai mengkhianati mereka..kenapa?? ya kerana solat tidak ku jaga, auratku entah kemana..sudah semestinya segala dosaku juga turut mereka menerima tempiasnya.. kerana aku belum berkahwin... tapi sampai bila mereka harus menanggung segala dosaku ini...aku mengaku sayangkan mereka tapi apa balasanku...jika perangai dan tingkah laku aku masih seperti ini, bagaimana nanti jika aku berkahwin..adakah suami ku pula yang akan menanggung segala dosa aku sedangkan aku mengaku yang aku sayangkan dia..

berubah...ya...alhamdulillah..doa di panjatkan kepada Maha Pencipta ..moga diberi hidayah untuk berubah kembali ke jalan ILAHI...perbetulkan hati mu dan niatmu...tiada kata "sudah terlambat" untuk berubah...ALLAH itu maha pengasih dan maha penyayang... adakah kita hanya ingin ISLAM hanya pada nama..sedangkan tingkah laku bagaikan syaitan dari neraka... sehina-hina syaitan, dia masih bersujud kepada ALLAH.. syaitan hanya sombong tidak ingin bersujud kepada nabi Adam..tapi adakah kita meletakkan diri kita lebih hina dari syaitan...Allah............................


kawan, itulah diriku yang dahulu...kalau nak cerita diri aku yang dulu, memang tak lah...kadang kala malu pun ada bila ingat balik perangai lama ni...tu aku kata yang aku ni bukan baik sangat...tapi alhamdulillah... diberi hidayah untuk berubah..tapi kadangkala terbabas juga..kerana kita manusia ni lemah..mudah tergoda dengan godaan dunia...perlukan bimbingan dan semngat untuk terus istiqamah.. dengan itu, berkawan lah dengan mereka yang selalu dekatkan diri dengan Tuhan..ALLAH ALLAH ALLAH.. bila kita niatkan pada hati untuk berubah, insyaALLAH, ALLAH akan hantarkan orang2 yang baik untuk membimbing kita... berusahalah kawan...ubah lah diri kita ke arah kebaikan, kerana kita tak selamanya hidup di dunia ini..akan mati juga satu hari nanti...dan apa bekalan amalan yang akan kita bawa.?? tepuk dada tanya iman, tanya hati kita...

....................ya kawan, aku tahu, jauh di sudut hatimu ada secalit naluri untuk berubah, untuk menjadi seorang yang baik, untuk menjadi hamba yang setia kepada pencipta...tak kiralah kita ni model ke, pegawai bank ke, artis ke, penarik beca ke, muda, atau pun tua, kaya ataupun miskin, tetap perlu mentaati perintah Allah kan..maka panjatkan lah doa kepada Tuhanmu... jadi aku akan bagi beberapa tip untuk kita sama2 amalkan...kawan..aku x ingin ke syurga sendiri...biarlah kita berpimpin tangan menuju syurga ILAHI... ALLAHURABBI...indahnya..


ok, antara tip nya ialah.. :)  :
1- niatkan hati kita..betulkan niat untuk berubah kerana Allah taala..
2- betulkan amalan kita..contohnya solat..sebab solat tiang agama..solat juga adalah amalan pertama yang akan di tanya oleh Allah di padang masyar nanti..cuba untuk tidak tinggal solat selama 40 hari..insyaALLAH selepas tu, perasaan kita akan lain.kita akan rasa berat untuk tinggalkan solat kita...dan sertakan dengan amalan2 lain seperti baca alquran..dan zikir2 kepada ALLAH secara beransur-ansur..


kawan, ALLAH tu sentiasa ada dengan kita...kita sedih, gembira walau apa pun keadaan kita, ya dia sentiasa di sisi kita...bermunajat lah kepada DIA..Dia MAHA MENDENGAR..
xkan kita nak menyesal bila kita dah mati...tak ada guna dah...tu je lah kot sedikit sebanyak benda yang aku boleh kongsi..juga pengalaman aku sendiri..nasihat aku, jangan malu untuk berubah..kembalilah kepada Tuhan..Dia menanti kita.. :) insyaALLAH..

#dari sahabat yang ingin memimpin tanganmu bersama ke syurga ALLAH..

4 comments:

  1. nice entry kak.. btw. akak punya button follow tu ada error la. cube check .

    ReplyDelete
  2. yeah, nice entry.. :)) mmg manusia cepat terbabas.. kita sesama manusia kena selalu mengingati.. terima kasih di ats prkongsiannya.. barakillah.. n salam ukhwah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) tq..insyaALLAH.. yang lemah sama2 kita perbaiki..:)) salam ukhuwah..

      Delete